Въздушни електропроводи

ОПАСНОСТИ

Различни видове въздушни електропроводи

Повечето въздушни електропроводи са разположени върху бетонни стълбове, обикновено на 6 метра височина. Те са под напрежение от 230 волта или 20 кV, повечето от тях не са изолирани.

Въздушните електропроводи могат да бъдат разположени и върху стоманено-решетъчни стълбове.

Стълбовете, собственост на НЕК са значително по-високи и големи. Те също са стоманено-решетъчни и пренасят електроенергия до 400 кV.

Проводници

Проводници на електричество не са само метални предмети, като алуминиеви стълби, например. Рибарски въдици и телескопи, произведени от карбонови нишки и подобни материали, също могат да са електропроводими. Много други материали стават проводник на електроенергия, ако са мокри. При съоръжения, които са под високо напрежение, безопасните разстояния трябва да са много по-големи, отколкото при по-ниски напрежения. Това означава, че инструменти, превозни средства или съоръжения дори не трябва да се докоснат до въздушен електропровод, за да се стигне до злополука, при която да последва електрически шок, тежки изгаряния и дори смърт.

Предпазни мерки

При съприкосновение на превозни средства и оборудване с въздушен електропровод трябва да се предприемат следните предпазни мерки.

  • Никога не докосвайте проводници на въздушен електропровод, дори когато е паднал или съборен от машина.
  • Никога не предполагайте, че не са под напрежение. Въздушните електропроводи може все още да са под напрежение или към тях да бъде подадено напрежение - автоматично или ръчно, без предупреждение.
  • Когато превозно средство попадне под напрежение е възможно да се стигне до токов удар, в случай че докоснете машината и земята едновременно.
  • Ако някой се намира в превозното средство, му наредете да остане вътре, докато служител на ЕРП Север АД или друго оторизирано лице обяви, че районът е обезопасен.
  • Ако подемна техника на превозно средство е докоснала въздушен електропровод, наредете на шофьора да остане в кабината, след което незабавно се свържете с ЕНЕРГО-ПРО.
  • Ако за лицето не е безопасно да остане в превозното средство, например, ако в или около него е избухнал пожар, лицето трябва да бъде инструктирано да скочи възможно по-далеч от превозното средство без да се докосва до всякакви проводници или машини, да се приземи стабилно, с двата крака едновременно и да се отдалечи от зоната на опасност трупешката (на подскоци, като се старае да скача с двата крака едновременно).
  • Не се опитвайте да отстраните оборудване или лице, ако продължава да има съприкосновение или е в близост до въздушен електропровод.
  • Предотвратете навлизането на трети лица в зоната

на опасност.

  • Поддържайте разстояние от минимум 5 метра.
  • Отнасяйте се към всички въздушни линии като под напрежение и съответно опасни за живота Ви.
  • Обикновено електропроводите са обозначени с жълт надпис „Високо напрежение. Опасно за живота”, закрепени на електрическите стълбове.
  • Имайте предвид, че въздушните електропроводи трудно се виждат, особено през нощта, на тъмен фон и на широк заден план. Те може да са частично скрити от полезрението Ви от дървета или други обекти.

Инструкции за строителни фирми

Законът е определил предпазни зони по трасетата на въздушните електропроводни линии които са 1 м при въздушни линии до 1000 V и 2 м при въздушни линии до 20 кV от всички страни. Не се допуска в предпазната зона извършването на строителни и изкопни работи, складиране на материали, изграждане на временни съоръжения, паркиране на машини и механизми, както и употреба на едрогабаритни машини без съгласуване с ЕРП Север АД. При използването на строителни машини е необходимо спазването на гореспоменатите минимални отстояния. Посочените отстояния имат предвид минималните разстояния от самите проводници. В зависимост от метеорологичната обстановка, например при вятър, е възможно поклащане на проводниците. Допълнително трябва да се има предвид, че разстоянието между най-ниската част на проводника до земята може значително да се промени при неблагоприятни метеорологични условия. Всички строителни дейности трябва да бъдат предварително съгласувани с ЕРП Север АД.

Практиката показва, че:

  • От мястото на кабината на една машина е трудно да се прецени реалното разстояние между разтягащата се част на стрелата и въздушния електропровод.
  • Неравности по повърхността водят при движението на багера до неконтролируеми поклащания на разтягащата се част на машината.
  • Товарът на един кран често започва да се клати неконтролируемо.
  • Лица, които преместват скелета и други строителни конструкции, не забелязват, че се доближават опасно близо до въздушни електропроводи.
  • При разтоварване шофьорът на камион се концентрира върху процеса на разтоварване и избягва да следи разстоянието до въздушния електропровод.

Предпазни мерки

Ако строителните работи налагат близост до минималните отстояния от въздушни електропроводи, е препоръчително предприемането на следните действия, за да се гарантира ненавлизане в зоната на опасност:

  • Назначаването на отговорно лице, което наблюдава всички дейности на машините и отговаря за безопасността на строителната площадка.
  • Поставянето на прегради, които да гарантират спазването на минималните отстояния.
  • Поставянето предпазни средства пред и зад електропровода, така че той да не може да бъде докоснат от строителната техника.
  • Ограничаване на радиуса на въртене на крана.
  • Придвижванията на машините да става само когато подвижните им части (стрели, платформи, кошове и др.) са в транспортно положение.