Проектът за решение на ДКЕВР за намаляване на цената на електроенергията от 1 януари 2014 г. ще доведе до поредно съкращаване на средствата за обслужване и поддръжка на електроразпределителните мрежи
Published on 21.12.2013
За последните 10 месеца за трети път Регулаторът въвежда ограничения на финансирането на дейностите, от които зависи качественото електроснабдяване на крайните клиенти
Приемането на проекта за решение на ДКЕВР би задълбочило сложното финансово състояние, в което предходните две ценови решения на Регулатора (от 05.3.2013 г. и от 29.7.2013 г.) поставиха електроразпределителното дружество и дружеството краен снабдител в Групата на ЕНЕРГО-ПРО. Намаляването на цената на електроенергията през март и август изчерпаха всички налични резерви в компанията и в момента не може да се говори за „новооткрити резерви в ЕРП-тата“, тъй като те са изцяло за сметка на възможностите за инвестиции и нивото на поддръжка на електроразпределителната мрежа и обслужването на клиентите.
В продължение на вече 8 години електроразпределителното и снабдително дружество, обслужващо Североизточна България реинвестираха печалбата си, за да могат да поддържат обслужването на своите клиенти в рамките както на изискваните от законите нормативи, така и на най-високи технологични стандарти. В същото време през годините ДКЕВР остави нерешени финансови казуси за много милиони, въпреки изискванията на Закона за енергетиката присъщите и необходими за дейността разходи на енергийните дружества да бъдат покривани чрез цената на електроенергията. Така например, от ценовото решение на ДКЕВР през 2012 г. компанията натрупа огромни загуби от невъзстановени разходи за „зелена” енергия, която електроснабдителните дружества са длъжни по закон да изкупуват и които в ЕНЕРГО-ПРО Продажби достигнаха критичното ниво от 46.4 милиона. В резултат на ценовото решение на ДКЕВР от март 2013 г., с което цената на електроенергията за битови потребители беше намалена с над 6% разполагаемите средства за дейностите по поддръжка на мрежите и обслужване на клиентите бяха намалени с 24.6 милиона лeва по отношение на ЕНЕРГО-ПРО Мрежи. Негативните резултати от това намаление бяха понесени единствено от сегмента на електроразпределението и електроснабдяването, вместо да бъдат пропорционално и справедливо разпределени на всички участници по веригата производство – пренос – разпределение.
Към допълнителната финансова тежест върху дейностите по електроразпределение и обслужване на крайните клиенти се прибавиха непризнатите в ценовите решения от 29.7.2013 г. разходи за поддръжка на мрежата и инвестиции в размер от над 60 милиона лв., а също така – финансовите последици от отмяната на таксата достъп, която производителите на „зелена” енергия заплащаха в енергийната система.
Заявеното от председателя на ДКЕВР намерение от 1 януари 2014 г. да се намалят разходите за технологични загуби на ЕРП-тата с 2% би оказало пряк негативен ефект за поддръжката и рехабилитацията на мрежата средно и ниско напрежение на територията, обслужвана от ЕНЕРГО-ПРО в размер на 14,4 млн. лв. Това е третото намаление на цените в рамките на последните 10 месеца, което се планира без да е направен анализ на неговото отражение върху дейностите на електроразпределителните дружества и без да са изследвани възможностите на електроразпределителните и снабдителните компании устойчиво да изпълняват лицензионните си задължения. Компаниите ежедневно осъществяват дейност, която е свързана с реални и доказуеми разходи като разходи за материали за извършване на ремонти, за отстраняване на аварии, за нови присъединявания на клиенти, за работни заплати, за поддръжка на специализирани автомобили и др. Постоянното намаляване на финансирането на тези необходими разходи ограничава обема и качеството на дейностите, който дружеството може да си позволи да извърши в рамките на годината, дейности, от които зависи безаварийността, стабилността и качеството на доставките на енергия за гражданите и фирмите.
Аргументирането на намаляването на цените с наличието на „резерви“ в електроразпределителните дружества не отразява реалните факти и създава погрешна обществена представа за действителната финансова ситуация в енергийния сектор.
По повод на обема на финансиране на електроразпределителните мрежи е необходимо да се отбележи, че днес електроразпределителните дружества получават почти пет пъти по-малък дял от финансирането на енергийния сектор през сметките, които плащат клиентите в сравнение с времето, когато същите компании са били държавна собственост. За сравнение - през 2005 г. електроразпределителното предприятие в Североизточна България е получавало близо 33% от сметката за електроенергия на своите клиенти. През 2013 година този дял е намалял почти пет пъти до 7,6%.
Въвеждането на промяната на цените за един, при това, празничен ден влече след себе си технологична невъзможност решението да бъде приложено, без да бъдат нарушени важни разпоредби на Общите условия на ЕНЕРГО-ПРО Мрежи. Така например, според Общите условия определена група клиенти с по-голяма консумация трябва задължително да бъдат отчетени преди датата на влизане в сила на промяната на цената, ако тя е в посока надолу. ДКЕВР обяви намерението си решението за намаляване на цената да бъде прието на 30 декември и да влезе в сила от 1 януари 2014 година. Това на практика означава в рамките на 1 ден (празничния 31 декември) компанията да отчете близо 66000 електромера, разпръснати на територия от 40 000 кв. км. Това означава да се определят маршрути за работа на стотици отчетници и не би било възможно в действителност, тъй като на 31 декември огромната част от клиентите с по-висока консумация (фирми и предприятия) няма да работят и отчетникът, дори и да успее да посети мястото, няма да има реален достъп до електромера.